-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)
-1 - اگرمرد و زن كه همسرند در رابطه با عمل زناشويي موقعي كه به اوج لذت برسند فحش وحرف مبتذل مي زنند از لحاظ شرعي چه حكمي دارد ؟ و براي ما عادت شده و ما را در رابطه با عمل زناشويي صحيح راهنمايي لازم عنايت فرماييد ؟(0)
-امام رضا ( ع ) مي فرمايد : زياد آميزش كردن با زنان ، اخلاق انبيا است × اما در روايتي ديگر آمده ( زياد آميزش نكنيد ) × اين تناقض را چگونه تفسير مي كنيد؟(0)
-احترام به پدر ومارد درچه حدي براي فرزند واجب است ؟(0)
-آيا احترام به والدين واجب است اگر به خاطر دفاع باشد چون قبلا پدرم اخلاق بسيار بدي داشت و مادرم را بسيار مي زد كه باعث سقط چند بچه شد .و من از مادرم دفاع مي كردم . آيا اين كار گناه است ؟(0)
-آيا مادري كه نماز نمي خواند احترامش واجب است؟

(0)
-با توجه به اين كه پيامبر(ص) فرمود: بهشت زير پاي مادران است، همه مادران به بهشت ميرند؟

(0)
-وظيفه ما درمقابل پدر فحاش و بد اخلاق چيست و آيا احترام به او واجباست(0)
-1ـ وظايف شرعي زن نسبت به شوهر و شوهر نسبت به زن خود چيست؟(0)
-آيا صحبت كردن زن و مردي كه سه طلاقه هستند جائز است؟
(0)
-آيا داماد بعد از طلاق هم به مادر زن محرم است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:44153 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:16

چرا در دين اسلام و حتي در ايران ازدواج مجدد مردان و چند زن داشتن با رعايت عدالت، حلال و مجاز شده، در صورتي كه اين امر ميتواند باعث از هم پاشيدگي خانوادهها و بالا رفتن آمار جنايت شود؟

دين مقدس اسلام بر اساس شرايط خاص، ازدواج مجدد را تجويز نموده، از جمله آن شرايط، اجراي عدالت بين همسران است.

شرط برخورداري از عدالت تمامي محذورهاي احتمالي را دفع نموده كه در اين زمينه اشكالاتي از جانب مسيحيان و كليسا وارد شده است، در ذهن مسلمانان نيز شبهاتي نمايان ميگردد مرحوم علامه طباطبائي در جلد چهارم الميزان به طور مبسوط اين شبهات را نقد و بررسي نمودهاند.(1)

نكاتي چند ضروري به نظر ميرسد: نكته اوّل اين كه هر قانوني كه توسط خدا وضع ميشود، بر اساس مصالح عاليهاي است كه در هنگام وضع قانون مدّ نظر قرار ميگيرد و خدا چون عليم مطلق بوده و نسبت به همه چيز علم دارد، هيچ وقت قانوني وضع نمينمايد كه مفسده داشته باشد در مورد بحث نيز خدا تعدد زوجات را جائز شمرده است

به شرط رعايت عدالت، چرا كه با مراعات عدالت هيچ ظلم و ستمي به همسر ديگر نميشود. حال اگر شخصي اقدام به ازدواج مجدد نمود، ولي عدالت را رعايت نكرد و بناي ظلم و احجاف به يكي از همسران را نهاد و يا اين كه همسر اول بنا را بر ناسازگاري گذاشت و بدون جهت زندگي را به آشوب كشاند، اينها ربطي به قانون گذار و قانون ندارد. آيا ميتوان به صرف سوء استفاده اشخاص، قانون وضع نكرد؟ كدامين قانون را سراغ داريد كه مورد سوء استفاده واقع نشده باشد؟

پس سوء احتمالي كه به دو مورد آن اشاره نموديد، ربطي به قانون ندارد. از هم پاشيدگي خانوادهها در صورت عدم رعايت شرايط توسط مرد و يا ناسازگاري زن حاصل ميشود.

از ديگر سو قانون تعدد زوجات فوائد فراواني در پي دارد كه بسيار قابل توجه ميباشد چرا كه تعداد زنان هميشه از مردان بيشتر است و بر اثر جنگها و دعواهاي خانمانسوز تعداد زيادي از مردان كشته ميشوند و بر تعداد زنان مجدد افزوده ميشود كه در معرض فساد ميباشند. با اين قانون حكيمانه جلو اين معضل عظيم اجتماعي مسدود ميگردد و مسائل اقتصادي، فرهنگي و... خانوادهاي بي سرپرست مرتفع ميگردد.

مسئله بالا رفتن آمار جنايات، دليل محكم و قاطعي ندارد، و در عين حال كه شايد برخي مشكلات و سوء استفادهها به وجود آورد، اما فوائدي هم دارد.

نكته پاياني و مهم آن است كه تعدد زوجات، به صورت يك امر جايز در صورتي كه شرايط فراهم باشد، تجويز شده است، نه به صورت يك امر ضروري كه بايد در هر موقعيتي انجام شود. تذكر اين نكته از آن جهت مهم است كه شايد كسي بگويد در همه زمانها با شرايط تعداد زنان بيشتر از مردان نشود و هميشه شايد جنگ نباشد و يا اين كه مسئله تعدد زوجات در زمان گذشته فقط ميتوانست معنا داشته باشد و جايز باشد، اما با توجه به نكتهاي كه بيان شده، جايي براي اين اشكالات باقي نميماند، زيرا اسلام ميگويد كه اگر كسي شرايط لازم را داشت و بقيه شرايط فرهنگي و اجتماعي فراهم بود، راه براي تعدّد زوجات باز است. طبعاً بهترين راه حل در صورتي كه تعداد زنان بيشتر از مردان باشد، باز بودن راه ازدواج مجدد است و هر فرضي ديگري غير از آن، با مشكلات و ناهنگاريهاي بسيار مواجه است.

پي نوشتها:

1 - علامه طباطبائي(ره)، ترجمه الميزان، ج 4، ص 309 تا 323.



مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.